با شیوع ویروس کرونا در سال 2020، بسیاری از کشورها به منظور کاهش انتشار ویروس، قراردادند که افراد را به خانه خود نگه دارند و بهطور دورهای فقط از خانه بیرون بروند. این فرم قرنطینه به طور مستقیم تاثیراتی بر روی روان شناسی نوجوانان دارد.
اولین تاثیر احتمالی این فرم قرنطینه ممکن است از انزوایی نوجوانان باشد. با توجه به اینکه این فرم قرنطینه باعث محدود شدن فعالیتهای روزمره و حذف ارتباطات اجتماعی میشود، بسیاری از نوجوانان احساس توهم و ناامنی پیدا میکنند و از فضای خانه خود بیرون نمیروند. در نتیجه، احتمال افزایش اضطراب و افسردگی در نوجوانان در دوران قرنطینه افزایش مییابد.
دومین تاثیر احتمالی، افزایش تمرکز بر روی کارهای آنلاین است. با اینکه افراد را به خانه خود نگه میداریم، اما اجازه میدهیم که از طریق اجتماعات آنلاین و با استفاده از دستگاههای الکترونیکی به دیگران متصل باشند. نوجوانان هم در این فرآیند شرکت میکنند، و با اینکه دور باشند، احساس وابستگی به دوستان و همنوع خود دارند. با این حال، باید توجه داشت که این فرآیند ممکن است باعث افزایش استرس، افسردگی و اضطراب در نوجوانان شود.
سومین تاثیر احتمالی فرآیند قرنطینه در روان شناسی نوجوانان، افزایش خشونت خانگی است. با اینکه اختلافات و خشونت خانگی در قرنطینه وجود دارد، اما با اینکه فرد اکثرا در خانه خود قرار دارد، نیازمندی برای تعامل پایدار با دیگران وجود دارد. اگر این تعامل به دلیل قرنطینه قطع شود، برخی از نوجوانان ممکن است به دلیل کاهش ترس از دیگران، تغییرات در رفتار خود را مشاهده کنند.
چهارمین تاثیر احتمالی، افزایش بهبود حال ازطریق مشارکت در فعالیتهای خانگی است. از آنجا که بسیاری از افراد زمان بیشتری را در خانه خود میگذرانند، میتوانند فرصت خود را برای انجام فعالیتهای خانگی مورد علاقه و کارهایی که تا کنون فرصت نگرفته بودیم، به نحوی بهبود ببخشند. کمک به خانواده مورد احترام و تلاش برای انجام تمرین ذهنی و جسمی، میتواند بهبود روانی نوجوانان را تضمین کند.
در نهایت، میتوان گفت که فرآیند قرنطینه برای روان شناسی نوجوانان چالشهای زیادی ایجاد میکند. برای آنها، تنها نگرانی از بیماری کرونا نیست، بلکه از خودروی بسیار بیشتری پیروی میکنند. بنابراین،ِ بحث درباره رفع مشکلات روانی دخیل در این فرآیند، ضروری است.
"تأثیرات روانی قرنطینه بر نوجوانان (رشد، افسردگی، اضطراب
رشد نوجوانان یکی از مهمترین مراحل در زندگی انسان است و طی این دوره بسیاری از تغییرات فیزیولوژیک و روانی رخ میدهد. اما با شیوع ویروس کووید-۱۹ و تصمیماتی که برای مقابله با آن گرفته شده، بخش عظیمی از جوانان در سراسر جهان به مدت طولانی در حال قرنطینه بودهاند.
قرار گرفتن در شرایط قرنطینه، میتواند تغییرات روانی و رفتاری نوجوانان را تحت تأثیر قرار دهد. یکی از این تأثیرات میتواند افزایش اضطراب نوجوانان باشد. احساس ناامنی، نگرانی و نادرست بودن هر چه تلاش میکنند، میتواند دلیل ایجاد این اضطراب شود و امکان دارد که آنها را به سمت عادات بد مرتبط با اضطراب مانند خودکشی و رفتارهای خطرناک دیگر سوق دهد.
همچنین، مدت طولانی برای انزوا در خانه بودن میتواند به افزایش افسردگی در نوجوانان منجر شود. عدم پذیرش وضعیت در برخی موارد میتواند به شکایت از خود و واکنش نامناسب در برابر دیگران (مانند والدین یا همکلاسیها) منجر شود.
دیگر تأثیرات استرس و اضطراب شامل کاهش تمرکز و توانایی یادگیری میشود. تحصیلات و زندگی اجتماعی نوجوانان میتواند تحت تأثیر دوری از دوستان و محیط طبیعی خود قرار گیرد و باعث کاهش عملکرد درسی و تغییرات در رویکرد به زندگی شوند.
از آنجا که در این اوضاع دسترسی به منابع تفریحی و تغذیهای نامناسب میشود، میتواند باعث شدیدتر شدن سطح تنش در محیط خانه شود. برای جلوگیری از این تأثیرات نامطلوب، انجام تمرینات فیزیکی مانند ورزش و یوگا، آموزش مهارتهای تحمل شعور، تغذیه سالم و ایجاد ارتباطات اجتماعی آنلاین با دوستان و خانواده میتواند به شدت مفید باشد.
در نهایت، باید به دقت به همه نوجوانان توصیه شود که بعد از پایان قرنطینه، به دنبال روشهای سالم رفتاری و اجتماعی با جامعه خود برای کنترل اضطراب خود بگردند، زیرا این موضوع برای بهبود کیفیت زندگی آنها بسیار اهمیت دارد.
"پیامدهای روانی (قرنطینه، نوجوانان
در طول سال 2020 با شیوع ویروس کرونا و شیوع بیماری کووید-19، دنیا شاهد گسترش یک وضعیت بیسابقه شد. هر کسی در معرض خطر ابتلا به این ویروس بود و دولتها در سراسر جهان اقداماتی را برای کاهش و پایداری شیوع این بیماری فرا گرفتند. یکی از مهمترین راهکارهای موثر در کاهش و پایداری شیوع ویروس کرونا، قرنطینه و همچنین اجرای فاصلهگذاری اجتماعی بوده است.
قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی از یک سو کمک شایانی در کاهش شیوع ویروس کرونا داشت، اما از سوی دیگر پیامدهایی روانی نیز به دنبال خود داشت. به ویژه نوجوانان از بیشترین تأثیرات این وضعیت روانی را حس کردند. نوجوانان در دورانی از زندگی خود هستند که معمولاً به تماس مستقیم با همدیگر نیاز دارند، فضایی برای تعامل و ارتباط با دیگران و حفرهای برای شکل گیری و تقویت هویت خود و جایگاه بین همسالان خود دارند.
اما در شرایط فعلی کرونا، فضای تعاملات شخصی نوجوانان محدود شده و خیلی از فعالیتهای اجتماعی آنها متوقف شده است. این موضوع میتواند باعث شلوغ شدن خاطرهای نوجوانان و افزایش حس تنهایی آنها شود. علاوه بر این، فشار درسی و تحصیلی روی شان بیشتر شده است و زمان حرکت و تلاش برای درس خواندن در بیشتر خانوادهها بیشتر شده است.
با این حال، میتوان در جهت کاهش این پیامدهای روانی کارهایی انجام داد. این شامل تشویق به تعاملات اجتماعی مجازی، برگزاری رویدادهای آنلاین و ارائه راه حلهای جایگزین برای ارتباط میان نوجوانان است. همچنین، حملات استرسی میان نوجوانان و خانوادهها باید با مدیریت درست و به کمک کارشناسان به حل برسد. در نهایت، ارائه و پشتیبانی از خدمات بهداشتی روانی برای نوجوانان میتواند از مهمترین گامهای اجرا شده به منظور کاهش پیامدهای روانی این وضعیت باشد.
تاثیرات قرنطینه بر شیوه زندگی نوجوانان
تاثیرات قرنطینه بر شیوه زندگی نوجوانان یکی از مهمترین مسائلی است که در دوران کووید-۱۹ مورد بررسی قرار گرفته است. با بروز ویروس کرونا، بسیاری از کشورها راهکارهایی مانند شرایط قرنطینه و اجتماعی محدود شدن را اجرا کردند تا جلوی انتشار بیماری را بگیرند. این راهکارهای اجرا شده، خود میتوانند تاثیرات مهمی بر زندگی روزمره نوجوانان داشته باشند.
یکی از تاثیرات مهمی که قرنطینه بر نوجوانان داشته است، تاخیر در تحصیلات آنان و تاثیرات این تاخیر بر شرایط بعدی زندگی آنان است. با تعطیلی مدارس و دانشگاه ها در این دوره، بسیاری از دانشآموزان و دانشجویان تحصیلات خود را به تعویق انداخته اند. شاید برخی از آنها به دلیل عدم دسترسی به فضای مجازی، تمرکز کافی برای یادگیری ندارند. در نتیجه، این باعث میشود که نوجوانان به مراحل بعدی زندگی خود با تاخیر بیشتری بروند.
تاثیر دومی که قرنطینه بر سبک زندگی نوجوانان دارد، افزایش استفاده از رسانه های اجتماعی است. با روشن شدن شرایط حاکم بر این دوره، فضای مجازی به محل ملاقات و ارتباطات مهمی تبدیل شده است. بسیاری از نوجوانان پس از تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، به صورت دائمی در فضای مجازی بودهاند. این امر میتواند باعث ایجاد وابستگی به شبکههای اجتماعی شود و با منابع زمانی نوجوانان بیشتر بازی بکند.
این تاثیرات قرنطینه در زندگی نوجوانان نشان میدهد که برای حفظ سلامت روان و جسمانی نوجوانان در این دوره، نیاز به رفع این مشکلات داریم. باید به شیوههای جدید تربیت و شیوههای ارتباطی با نوجوانان میپردازیم. علاوه بر این، باید مواردی مانند افزایش تواناییهای ارتباطی نوجوانان در خود شناسی و تواناییهای اجتماعی آنها نیز مد نظر قرار داده شود.
تاثیرات عدم تعامل اجتماعی بر رفتار نوجوانان
این روزها با شیوع شبکههای اجتماعی، فضای مجازی و بازیهای آنلاین، رفتارهای نوجوانان در جهت کمتعاملی و عدم ارتباط با افراد اطرافشان به شدت زیاد شده است. این عدم تعامل اجتماعی، میتواند تاثیرات قابل توجهی بر رفتار نوجوانان داشته باشد.
یکی از تاثیرات نامطلوبی که باعث میشود، از کنترل خانواده خارج شوند و بیشتر به دنبال خودمانی و احساس آزادی هستند. همچنین، با کمتعاملی در جامعه، نوجوانان ممکن است با ارزشها و ایدئولوژیهای متفاوت در خانواده، مدرسه و جامعه روبرو شوند و بلافاصله به یک گروه دیگر بپیوندند که احتمالاً نه بهترین برایشان است.
عدم تعامل اجتماعی همچنین به مشکلات روانی و اختلالات رفتاری منجر میشود. نوجوانانی که در فضای مجازی تعامل بیشتری دارند، ممکن است در جامعه احساس اشتباه کنند و رفتار اجتماعی مناسبی نداشته باشند. این ممکن است باعث ترس و اضطراب در آنها شود، زیرا از شرایط اطرافشان دور هستند و اطلاعات واقعی را ندارند.
همچنین، با گذشت زمان، نوجوانانی که کمتر با دیگران تعامل دارند، نمیتوانند ارتباطاتی روان و قوی را با دیگران برقرار کنند. این باعث میشود که افراد همیشه در یک حالت بیتفاوت به اطراف خود نگاه کنند و برای گرفتن اطلاعات، نظرات و تجربیات، به سختی به محیط اطراف خود بپیوندند.
بنابراین، میتوان گفت که عدم تعامل اجتماعی ممکن است تاثیرات جدی بر رفتار نوجوانان داشته باشد. برای پیشگیری از این مشکل، توجه به ارتباطات اجتماعی و به دست آوردن تجربیات از دیگران بسیار مهم است. به عبارت دیگر، تعامل اجتماعی به عنوان یکی از عوامل مهم در رسیدن به شادی، موفقیت و رضایت بسیار مهم است.
اثرات نوعبندی مدارس بر مشکلات روانی نوجوانان در زمان قرنطینه
در دوران قرنطینه که بیشتر افراد در خانه هستند، تحصیلات و پاداشهای رشد و توسعه نوجوانان در معرض خطر قرار میگیرد. در این شرایط، مدارس راهکاری مهم برای انتقال دانش و مهارتها به نوجوانان هستند. با این حال، نوع بندی مدارس میتواند اثراتی مثبت و منفی در رفتار و سلامت روانی نوجوانان داشته باشد.
مدارس دارای سه نوع بندی میباشند: دخترانه، پسرانه و مختلط. بر اساس تحقیقات انجام شده، نوجوانان در مدارس دخترانه بیشتر به مشکلات روانی از جمله اضطراب، افسردگی، خشم و خودکشی عادت دارند. در مدارس پسرانه نیز، مشکلات روانی مانند عصبانیت و خشم تا حدودی بیشتر از مدارس مختلط هستند، زیرا نوجوانان در این مدارس به دلیل فراوانی دانشآموزان پسر، تحت فشار قرار میگیرند و احساس میکنند که باید از خود بیشتر نشان دهند تا به مورد احترام دیگران برسند.
همچنین، تحقیقات حاکی از آن است که مدارس مختلط به عنوان راهکاری برای حفظ سلامت روانی نوجوانان بسیار موثر است، زیرا در این نوع مدارس، نوجوانان با همجنس خود و همچنین جنس مخالف برخوردار از فضایی متقابل برای انتقال تجربیات شان هستند، این مهارتهای اجتماعی را به دانشآموزان فرا میگیرند و توانایی بالاتری در ارتباط با دیگران پیدا میکنند.
بنابراین، بهعنوان والدین و به اندازه کافی بهعنوان قشر مسئول میتوانیم پشتیبانیِ درستی برای نوجوانان خود در این شرایط فراهم کنیم و از اثرات نوع بندی مدارس بر رفتار و سلامت روانی آنها آگاهی داشته باشیم.
روانشناس نوجوان در مشهد
بهترین روانشناس نوجوان
منبع
مقالات مشابه
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی